SEO jest nieodłączną częścią każdego serwisu internetowego, sklepu czy aplikacji. Prowadząc biznes internetowy dążymy do osiągnięcia jak największej popularności naszych serwisów – walcząc o jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Aby nasz serwis był 'przyjaźniejszy’ pod względem SEO dla wyszukiwarek – potrzebujemy wykonywać na nim pewne działania.
Jeśli Twoja strona, serwis, sklep czy blog jest oparty o system zarządzania treścią jakim jest WordPress – mamy do dyspozycji wiele rozwiązań, jednak najpopularniejsze są dwa: nasz dzisiejszy kandydat – All in One SEO Pack i Yoast SEO Plugin.
Czym się różnią, który posiada więcej przydatnych funkcjonalności i który warto wybrać, czyli typowe porównanie tych dwóch największych konkurentów powstanie niebawem, bo jest to długi temat, pewnie na oddzielny post.
All in One SEO Pack – podstawowe informacje
Na dzień dzisiejszy plugin All in One SEO Pack ma ponad dwa miliony aktywnych instalacji, co świadczy o jego ogromnej popularności. Przetłumaczony jest na 52 języki i oczywiście jest kompatybilny z najnowszą wersją WP. Od 2007 roku został pobrany ponad 50 milionów razy. Występuje w dwóch wersjach – darmowej i płatnej.
Instalacja All in One SEO Pack
Instalacja pluginu jest standardowa – możemy skorzystać z podstawowej funkcji w panelu WP, z menu po lewej stronie wybierając zakładkę:
Wtyczki->Dodaj nową, wyszukać plugin i zainstalować bądź wrzucić wtyczkę przez serwer FTP. Po instalacji i włączeniu wtyczki widzimy w naszym menu nową zakładkę All in One SEO początkowo składającą się z czterech podzakładek:
Konfiguracja wtyczki All in One SEO Pack
Ustawienia ogólne:
- kanoniczne adresu URL – możemy wybrać m.in. czy wtyczka ma dodać na całym serwisie kanonikale, czy w przypadku stronicowania mają być one ustawione na pierwszą stronę i czy chcemy mieć możliwość w każdym konkretnym poście ustawienia kanonikala np. na adres url innego postu,
- dodanie wsparcia dla metadanych schema.org,
- funkcja logów ważnych zdarzeń – po jej zaznaczeniu plugin stworzy na serwerze plik i będzie tam wysyłał informacje, mogące pomóc nam na przykład w debugowaniu błędów naszego WP.
Ustawienia strony domowej:
Mamy tutaj możliwość zdefiniowania tagów meta title i meta description dla naszej strony głównej.
Ustawienia meta title:
Pozwalają na zdefiniowanie konkretnych schematów dla meta title na naszym serwisie. W darmowej wersji wtyczki możemy wybrać strukturę meta title dla:
strony głównej, pojedynczej strony (page), pojedynczego wpisu (post), stron kategorii, stron archiwów, dat archiwum, archiwum autorów, stron tagów, strony wyszukiwarki, opisu, strony błędu 404, stron z paginacją.
Przy nazwie każdej wyżej wymienionej części naszego serwisu mamy ikonkę informacji ze znakiem zapytania, która po kliknięciu pokazuje nam jakie dokładnie makro są obsługiwane dla danej sekcji.
Ustawienia dla typów treści:
Po zaznaczeniu każdego kolejnego typu treści wysunie nam się pole na wpisanie wybranej struktury meta title.
Sekcja pokaż ustawienia:
Domyślnie zaznaczone są wpisy i strony, ale możemy zaznaczyć spośród widocznych sekcji gdzie ma nam się wyświetlać etykieta z ustawieniami.
Etykieta składa się z dwóch zakładek – ustawienia główne i ustawienia dodatkowe dla mediów społecznościowych:
Weryfikacja Webmaster:
Pozwala na dodanie kodów weryfikacyjnych Google Search Console, Bing i Pinterest.
Weryfikacja Google:
Pozwala m.in. na dodanie profilu Google Plus (które już zostało zlikwidowane) czy kodu Google Analytics.
Ustawienia noindex:
Dzięki nim wtyczka automatycznie doda nam kod w head naszej strony blokujący robotom śledzenie naszej witryny. Mamy tutaj obszerny wybór sekcji i struktur naszego serwisu, który możemy zablokować dla botów.
Oprócz tej opcji, przy każdym wpisie i stronie możemy zaznaczyć samodzielnie wykluczenie tylko tego jednego pojedynczego elementu:
Opcje dodatkowe i słowa kluczowe:
Jest tu jeszcze kilka dodatków, z których raczej mniej się korzysta, m.in. wyłączenie obcinania meta title w przypadku, gdy jest za długi czy ustawienie, aby tagi były wykorzystywane jako keywordy.
Na końcu ustawień ogólnych mamy możliwość ich zapisania (po poprzednim uzupełnieniu), a także możliwość przywrócenia ustawień na domyślne jakie serwuje nam wtyczka.
Sekcja wydajność All in One SEO Pack
Mamy tutaj 2 podsekcje:
- wydajność – gdzie możemy zmienić limit pamięci czy czas wykonywania zadania. W większości przypadków opcje te są regulowane po stronie serwera (np. przez naszego administratora),
- status systemu – tutaj możemy dowiedzieć się informacji o naszym środowisku, między innymi wersję interpretera PHP, wersje WP, mySQL czy wersje zainstalowanych pluginów na naszym WP. Z sekcji wydajność zwykle rzadko korzystają zwykli użytkownicy WordPressa i wtyczki All in One Seo Pack.
Menadżer funkcjonalności All in One SEO Pack
Znajdują się tutaj niezbędne funkcję, które po włączeniu kolejno dodają do naszego menu podzakładkę:
- mapa strony XML – zaraz po instalacji wtyczki ta podstawowa i bardzo ważna funkcja generowania map strony XML jest wyłączona. Po jej włączeniu pod adresem nazwadomeny/sitemap.xml będziemy mieć wygenerowaną sitemapę, którą możemy przesyłać np. do Google Search Console co prawdopodobnie przyspieszy indeksowanie naszych treści przez boty googla. W ustawieniach sitemapy XML All in One Seo Pack możemy m.in. wykluczyć z niej całe klasyfikacje czy pojedyncze posty po ID wordpressowym, ustawić częstotliwości i priorytety zawartości naszej mapy XML,
- social meta – po aktywacji tej funkcjonalności możemy dostosować naszą witrynę do mediów społecznościowych takich jak Facebook czy Pinterest – dzięki temu np. po publikacji naszego posta na facebooku, miniaturka z naszego bloga będzie prawidłowo zaciągana do FB,
- robots.txt pozwoli zarządzać nam tym plikiem z poziomu panelu WordPressa – a nie poprzez np. FTP,
- htaccess file – pozwala jak powyżej edytować plik z poziomu WP dzięki czemu możemy np. dodawać przekierowania 301 dla naszego serwisu,
- import i export – pozwala na przenoszenie naszych ustawień SEO pomiędzy np. pluginami All in One SEO Pack a Yoast SEO.
Wersja Pro All in One SEO Pack
Funkcje:
- zaawansowane wsparcie dla WooCommerce,
- zaawansowane ustawienia dla kategorii wpisów, tagów i customowych taksonomii,
- moduł SEO dla Video i Video Screencast,
- dostęp premium do forum, supportu i bazy wiedzy.
Cennik:
Akurat na ich oficjalnej stronie trafiliśmy na promocję, a ceny na dzień dzisiejszy wyglądają następująco:
- 68 dolarów (promocja z 136) rocznie za licencję indywidualną dla jednego serwisu,
- 118 dolarów (promocja z 236) rocznie za licencję biznesową pozwalającą na instalację wersji PRO na maksymalnie 10 serwisach,
- 559 dolarów (promocja z 1118) rocznie za licencję dla nieograniczonej liczby serwisów, na których chcemy zainstalować wersję rozszerzoną.
Alternatywne pluginy dla All in One SEO Pack
- Yoast SEO
- The SEO Framework
- SEOPress
Dużą część funkcji jakie oferują dedykowane wtyczki do SEO na WordPressie można ustawić samodzielnie np. w naszym motywie bądź we wtyczce pośredniej np. Jetpack.