Yoast jest niewątpliwie jedną z najlepszych wtyczek pozwalających na wykonywanie operacji na naszym WordPressie w zakresie SEO.
Największą konkurencją dla niej jest All in One SEO Pack.
Plugin Yoast SEO – podstawowe informacje
Obecnie dostępna w oficjalnym repozytorium WordPressa wersja wtyczki to 12.3.
Yoast SEO ma ponad 5 milionów aktywnych instalacji, wymaga WP w wersji od 4.9 w górę i jest przetłumaczona na 41 języków (w tym również na język polski). Jeśli chodzi o opinie użytkowników – plugin w oficjalnym repo WP ma ocenę ogólną bardzo dobrą – 4.9/5.
Wtyczka występuje w wersji bezpłatnej i płatnej – premium.
Yoast SEO WordPress – konfiguracja
Tuż po instalacji wtyczki w panelu WordPressa pojawiają się dwie nowe zakładki. Jedna z nich zostaje przyklejona w górnym pasku naszego panelu:
i znajdują się w niej następujące funkcjonalności:
- powiadomienia,
- kreator konfiguracji,
- zakładka „odkrywanie fraz kluczowych”, w której są linki do kursów SEO od Yoasta,
- ustawienia SEO – skrót dostępny również z poziomu drugiej zakładki.
oraz zakładkę SEO w lewej części naszego panelu WP:
Ustawienia ogólne pluginu Yoast SEO
Zakładka kokpit
Na początku zachęca do skorzystania z kreatora konfiguracji, który składa się z ośmiu kroków:
- krok 1 – środowisko – jest odzwierciedleniem podstawowego ustawienia WP (znajdującego się w naszym panelu WP w zakładce Ustawienia->Czytanie) mianowicie opcji widoczność dla wyszukiwarek – pozwala włączyć/wyłączyć indeksowanie naszej witryny,
- krok 2 – określenie typu witryny – do wyboru mamy: blog, sklep, strona z aktualnościami, małą firmę lokalną, korporację, portfolio, coś innego – wiązało się to będzie z dostosowywaniem schematów danych strukturalnych (rich snippets) dla naszego serwisu,
- krok 3 – organizacja lub osoba – podobnie jak wyżej, ustawienia tutaj zawarte będą wiązały się ze schematami dla naszego serwisu – mamy możliwość wyboru czy nasza witryna reprezentuje osobę czy firmę/organizację. Jeśli zaznaczymy, że osobę to mamy do wyboru użytkowników zarejestrowanych na naszym WordPressie, jeśli organizację – podajemy jej nazwę, dodajemy logotyp oraz linki do najpopularniejszych serwisów społecznościowych takich jak np. Facebook, Twitter czy LinkedIn,
- krok 4 – widoczność w wyszukiwarce – pozwala wybrać czy mają być indeksowane wybrane przez nas typy treści znajdujące się na naszym serwisie,
- krok 5 – wielu autorów treści – definiuje indeksowanie archiwów autorów dla naszej witryny,
- krok 6 – ustawienia tytułu – w tym kroku wybieramy nazwę naszej witryny widoczną w meta title oraz separator oddzielający rzeczywisty tytuł wpisu / strony od nazwy witryny,
- krok 7 – zachęca do zapisania się do newslettera Yoasta – aby otrzymywać porady / wiadomości ze świata SEO oraz przedstawia listę popularnych kursów SEO od twórców wtyczki,
- krok 8 – kończy wstępną konfigurację.
Kreator konfiguracji pozwala jedynie na podstawowe (minimalne) ustawienia SEO dla naszej witryny. Większość z tych ustawień jest oczywiście dostępna z innego poziomu Yoasta – tak więc żeby potem coś zmienić, nie musimy przechodzić przez wszystkie kroki konfiguratora.
Poniżej „Pierwszego konfiguratora SEO” mamy pulpit „Problemy” gdzie wtyczka pokazuje informację o wykrytych przez nią konfiguracjach, które mogą mieć zły wpływ na pozycjonowanie serwisu oraz zakładkę „Powiadomienia”, gdzie wyświetla informacje, które mogą pomóc w pozycjonowaniu naszej witryny.
Zakładka funkcje
Pozwala aktywować kluczowe funkcje wtyczki Yoast SEO m.in: analizę SEO naszego contentu, czytelności contentu, dodanie licznika linków wewnętrznych wychodzących / przychodzących do każdego wpisu i strony na naszym serwisie czy opcję generowania mapy XML.
Zakładka narzędzia webmasterów
Pozwala dodać kody weryfikacyjne od Baidu, Binga, Google Search Console i Yandex Matrica.
Yoast SEO plugin – ustawienia dla wyszukiwarek
- Ogólne – przez te ustawienia przechodziliśmy już (powyżej) w kreatorze konfiguracji,
- Rodzaje treści – ustawienia te umożliwiają określenie jakie treści mają być indeksowane (powielenie z konfiguratora krok 4), czy mają mieć widoczną datę w podglądzie oraz pozwalają zdefiniować domyślną strukturę meta title dla danego rodzaju treści. Jeśli chodzi o gotowe zmienne, które możemy wykorzystać do definiowania domyślnych tytułów to ich pełna lista znajduje się pod adresem: https://kb.yoast.com/kb/yoast-wordpress-seo-titles-metas-template-variables/,
- Media – możemy wybrać czy WP ma tworzyć podstrony dla załączników znajdujących się w naszej bibliotece mediów czy przekierować URL do pliku załącznika (zalecane),
- Taksonomie – znajdują się tu ustawienia indeksowania i struktury meta title i description dla kategorii, tagów i formatów naszych wpisów,
- Archiwa – skonfigurujemy w tym miejscu dokładnie to co w przypadku taksonomii, ale dla archiwów autorów, archiwów autorów bez wpisów, archiwów dat i stron specjalnych takich jak: podstrona wynikowa naszej wyszukiwarki czy podstrona 404 naszego serwisu,
- Okruszki – ustawienia naszych breadcrumbów (pod schematy),
- Kanał RSS – wykorzystując dostępne zmienne możemy zdefiniować domyślny format kanałów RSS.
Search Console Yoast SEO – w tej zakładce możemy uzupełnić kod uwierzytelnienia Google, aby wtyczka wyświetlała informacje z GSC. Po wejściu w tą zakładkę widzimy informację, że Google zamknął API błędów indeksowania w związku z czym polecamy standardowo wrzucać kod weryfikacyjny w sekcję head naszego serwisu, a Search Console sprawdzać sobie bezpośrednio w narzędziu Googla.
Społeczności w Yoast SEO – w tym miejscu możemy dodać linki do najpopularniejszych serwisów społecznościowych, gdzie konta posiada Twoja witryna, a także poprzez weryfikacje umożliwić wyświetlanie poglądu widoku Twojej witryny w nich.
Narzędzia Yoast – w tej zakładce znajdziemy bardzo przydatne narzędzia, dzięki którym możemy:
- wyeksportować / zaimportować ustawienia z innych witryn czy z wtyczek SEO WP – np. All in One Seo Packa,
- edytor hurtowy – pozwala z jednego miejsca zmieniać meta title i meta description hurtowo dla wielu wpisów / stron bez konieczności wchodzenia w edycję każdego z nich,
- licznik wpisów – który już omówiłem powyżej (patrz: zakładka funkcje),
Konfiguracja wpisu / strony w Yoast SEO
Oprócz licznika linków wewnętrznych, meta title i description wtyczka dodaje do naszego listingu wpisów / stron w panelu WordPressa dodatkowe, przydatne widoki: ocenę SEO, ocenę czytelności i frazę kluczową.
Tak więc już z poziomu widoku wszystkich wpisów / stron możemy dostrzec, które według Yoasta wpisy wymagają poprawy, a które są wg niego prawidłowe. Pomagają nam w tym kolorowe oznaczenia.
Pulpit od Yoast SEO w edycji pojedynczego wpisu / strony wyświetla się tuż pod edytorem treści i zawiera następujące funkcjonalności:
- pozwala na uzupełnienie indywidualnej frazy kluczowej,
- wyświetla podgląd naszego wpisu w wyszukiwarce – w wersji desktopowej i mobilnej oraz pozwala na jego edycję,
- przedstawia analizę SEO – bada m.in. odnośniki wychodzące i wewnętrzne, alty obrazków, długości: meta title, meta description, frazy kluczowej i samego wpisu,
- pozwala wyłączyć z indeksowania dany wpis / stronę i zdefiniować dla niej URL kanoniczny,
- analizuje czytelność wpisu,
- pozwala zdefiniować indywidualne tytuły, opisy, obrazki podglądowe dla mediów społecznościowych.
Co oferuje Yoast SEO Premium?
Wersję premium możemy nabyć za 79 euro na rok dla jednego serwisu. Przy zakupie licencji dla większej ilości serwisów mamy promocyjne ceny.
Funkcjonalności i usprawnienia jakie otrzymujemy od Yoast SEO Premium:
- w płatnej wersji wtyczki nie będą wyświetlać się reklamy,
- przez cały okres licencyjny mamy dostęp do supportu wtyczki,
- mamy możliwość wyeksportowania listy słów kluczowych do pliku w formacie CSV,
- moduł optymalizacji słów kluczowych (w wersji darmowej dostępne tylko dla jednej frazy i słowa kluczowego wyświetlający m.in. powiązane słowa, synonimy czy podobne frazy,
- rozbudowany moduł danych strukturalnych schema.org,
- menedżer przekierowań – pozwala m.in. w momencie usuwania postu wybrać czy ma być zwracany kod 410 czy chcemy usunięty adres przekierować w inne miejsce,
- spostrzeżenia w treści – wtyczka wybiera nam 5 najczęściej używanych słów lub wyrażeń w tekście i sprawdza czy pasują do wybranych słów kluczowych,
- wtyczka informuje o wpisach, które nie były aktualizowane przez ostatnie 6 miesięcy,
- możliwość podglądu publikacji w Google, Facebooku i na Twitterze,
- moduł wyświetlający propozycje linkowania wewnętrznego – podczas pisania postu pokazują się nam sugestie do umieszczenia linków do innych postów serwisu.
Dodatki do Yoast SEO
Twórcy Yoast oprócz wtyczki Yoast SEO są wydawcami również innych narzędzi:
- Video SEO plugin – wtyczka m.in. pomaga zdobyć widoczność naszych filmów w Google Wideo, dodaje filmy do mapy witryn wideo XML, dodaje MediaRSS do kanałów RSS, dodaje wsparcie Schema.org dla videoObject,
- Local SEO plugin – wsparcie dla lokalnego SEO poprzez m.in. wyróżnienie w mapach Google,
- News SEO – wtyczka pozwala na optymalizację naszej witryny pod kątem Google news, tworzy mapy witryn wiadomości, natychmiast pinguje w Google do publikacji postu,
- Yoast WooCommerce SEO – dodatek dedykowany dla SEO dla WooCommerce.
Yoast SEO kursy
Wydawcy wtyczki Yoast SEO oferują również kursy szkoleniowe z zakresu SEO, obejmujące:
- Yoast training subscription,
- Yoast SEO for WordPress plugin training,
- SEO copywriting training,
- Keyword research training,
- All-around SEO training,
- Site structure training,
- SEO training starter pack,
- Content SEO training bundle,
- Technical SEO training bundle,
- Structured data training,
- Technical SEO training,
- Multilingual SEO training,
- Free SEO training: SEO for beginners.
Oprócz darmowego kursu SEO dla początkujących ceny pozostałych wahają się od 39 do 349 Euro wraz z certyfikatem i odznaką.